Hackathon biedt studenten innovatieve vraagstukken (deel 1)

Aanstaande vrijdag 12 februari, trappen we de Digital Days af met een online Hackathon. Maar liefst 167 deelnemers gaan in 26 teams aan de slag met 9 vraagstukken van 7 bedrijven uit de regio. De komende dagen lichten we de diverse opdrachten toe die allen bijdragen aan een gezonde leefomgeving. Vandaag de eerste 3 opdrachten van Mprise en InfoSupport.

De kloof tussen kas en kantoor dichten met PowerBI

Mprise heeft samen met OpenUp Technologies en Aryzon een tweetal vraagstukken rondom de tuinbouw ingediend. De Nederlandse tuinbouw is internationaal een toonaangevende en innovatieve sector. Zo leggen we hier al continu data vast voor bijvoorbeeld klimaatcomputers en sensoren om de teelt optimaal aan te kunnen laten sturen. Daarnaast gebruiken steeds meer tuinbouwbedrijven moderne ERP-systemen voor de planning, aansturing en administratieve verwerking van hun bedrijfsprocessen. Het combineren van deze teeltdata en ERP-data gebeurt echter nog te weinig, terwijl hiermee de bedrijfsvoering van tuinbouwbedrijven naar een hoger plan gebracht kan worden. Aan de studenten de vraag hoe zij denken de kloof tussen kas en kantoor te dichten met behulp van PowerBI-dashboards.

Efficiënter werken met behulp van Augmented Reality

Het tweede vraagstuk richt zich op de inzet van Augmented Reality (AR) in de tuinbouw. Hoewel AR voor velen nogal futuristisch klinkt, zijn er zeker waardevolle én laagdrempelige AR-toepassingen mogelijk voor de tuinbouw. Met behulp van AR hoeft personeel bijvoorbeeld niet heel ervaren te zijn, omdat met behulp van AR livebeelden gekoppeld kunnen worden aan digitale informatie. Dit is niet alleen praktisch omdat personeel met tuinbouwkennis steeds schaarster is, maar het zorgt er ook voor dat de tuinbouw slimmer en efficiënter te werk kan gaan. Aan de studenten de uitdaging met waardevolle en laagdrempelige AR-toepassingen te komen voor de sector.

De toekomst van retail

Vanwege Covid-19 is de wereld langzaamaan aan het veranderen naar een ‘nieuw normaal’. Dit heeft ook grote effecten voor de retail industrie. Voorlopig moeten de meeste winkels hun deuren gesloten houden, waarmee digitale aanwezigheid nóg belangrijker is geworden. Het aantal online aankopen is verdubbeld ten opzichte van 2019 en onderzoek toont aan dat klanten bereid zijn van merk of winkel te veranderen voor één die wél een sterke en goede online aanwezigheid heeft. Tegelijkertijd hebben ook fysieke winkels straks te maken met bijvoorbeeld social distancing en nieuwe hygiëne wensen. InfoSupport vraagt studenten dan ook om met IT-oplossingen te komen voor retailers die de meest voorkomende problemen (helpen) oplossen. Hoe kunnen retailers bijvoorbeeld een markt vinden voor hun overgebleven voorraden. Of hoe kan samenscholing op één plek voorkomen worden met behulp van de juiste verspreiding van producten in fysieke winkels en hoe kan IT helpen bij het terugdringen van retourzendingen van digitale aankopen.

Ultieme samenwerking

De Digital Days wordt georganiseerd door ICT Valley samen met ICT Campus-partners. De Hackathon is een ultiem voorbeeld van een optimale samenwerking tussen onderwijs en het bedrijfsleven in de regio. Zo doen er mbo- en hbo-studenten vanuit de CHE, HAN, Technova, Rijnijssel College en Aeres mbo Ede mee. Zij werken aan vraagstukken van 7 bedrijven uit de regio. Daarnaast zetten in totaal maar liefst 14 bedrijven uit de regio zich in, niet alleen voor de opdrachten maar ook door het leveren van experts en het bieden van begeleiding. Ook meer dan 20 docenten werken mee aan de Hackathon als coach of begeleider. Een event om trots op te zijn!

2 reacties op “Hackathon biedt studenten innovatieve vraagstukken (deel 1)”

  1. Pingback: Hackathon biedt studenten innovatieve vraagstukken (deel 2) – Digital Days

  2. Pingback: Hackathon biedt studenten innovatieve vraagstukken (deel 3) – Digital Days

Reacties zijn uitgeschakeld.